I Sødalen møder vi vores børn og unge med høje og positive forventninger. Vores vigtigste opgave er at skabe succeser, høj trivsel, læring og udvikling for alle børn og unge.
I vores pædagogiske værdisæt læner vi os op af Howard Gartners mange intelligenser. Denne teori opererer med, at du kan være dygtig på mange forskellige områder og at der ikke er noget der er "rigtigt eller forkert".
”Alle er genier. Men hvis du dømmer en fisk på dens evne til at klatre i træer, vil den leve hele sit liv i den tro, at den er dum”. Citat Albert Einstein.
Vi tror på, at alle børn og unge skal behandles forskelligt for at behandles ens. For os betyder det, at det er vigtigt at differentiere aktiviteterne på flere niveauer og skabe forskellige roller som gør det muligt for alle børn og unge at deltage i fællesskaberne.
I Sødalen skal der være plads til alle.
Vi arbejder målrettet på at give børnene de bedst mulige forudsætninger for deres fremtid og aktive deltagelse i samfundet.
Vi som personale arbejder hver dag på at skabe rammerne for gode børne- og ungefællesskaber, der bygger på demokrati, ansvar, tolerance og respekt for hinandens forskelligheder.
En af vore fornemmeste opgaver er at børnene udvikler sig til at blive selvstændige samt udvikler færdigheder, der sætter dem i stand til, at være aktive deltagere i et demokratisk samfund.
Vi arbejder systematisk og didaktisk med pædagogiske indsatser og forsøger at inspirere, skabe lyst og mulighed for alle børn og unge til at kunne udvikle deres kreative, faglige, personlige og sociale evner i et godt og trygt læringsmiljø.
I Sødalen har børnene medindflydelse på deres hverdag og tages alvorligt.